小さい記事を1つ。Micro Persuasionの記事経由で、企業のマーケティング担当者に対して行われたアンケート調査の結果が公開されているのを知りました:
"Blog Attack" by Reveries Magazine
興味深い結果が満載なのですが、ちょっと気になったのがこの部分。
ブログ監視ツールの認知度に関する項目です(ちなみにこの直後には満足度の項目もあるのですが、回答理由を読んでみるとなかなか参考になります)。TechnoratiやIntelliseekあたりの認知度が高いのは分かるのですが、Umbriaという会社は初耳でした。で、少し調べてみると:
Umbria Inc. 公式サイト(http://www.umbrialistens.com/home)
The online conversation represents an unprecendented opportunity for
a market intelligence revolution. Umbria is dedicated to creating
solutions to help clients listen and learn from the online community,
one of the richest sources for consumer insights in history.
Using an approach
that combines proprietary natural language processing and machine
learning algorithms, Umbria transforms the unstructured and chaotic
data of the online community into actionable market insights about
companies, products, issues and those of your competition. Umbria
specializes in providing insight and context around those conversations
most relevant to you.
(Aboutページより抜粋)
とのこと。Technoratiなどの単純なブログ検索よりも、もう少しactionableな結果を返してくれるサービスのようです。しかし"Umbria listens"とは何とも怖いドメイン名ですね・・・実際にどんなことをしているかについては、上記引用中のapproachページに詳しいのですが、端的に解説されているのがこちらの記事:
Blog software tracks consumer preferences (Science Daily)
"We can parse the speech in these blogs, break it
down by nouns verbs, adjectives and phrases to derive meaning and
understanding about the speech and the speaker," David Howlett,
Umbria's product management vice president, told United press
International. "We use machine-learning algorithms to show who the
speaker is and their characteristics."
ということで、クローリング対象をテキストマイニングして、単純なインデックス化で把握できる以上に詳しい情報を取得しているようです。
サンプルレポートをオンラインで請求してみたのですが、まだメールが返ってきません。なかなか面白そうなサービスだと思うので、メールが来たらフォローしてみたいと思います。
最近のコメント